Την Δευτέρα 3 Νοεμβρίου τελέσθηκε με μεγάλη λαμπρότητα ο Πανηγυρικός Εσπερινός των Αγίων Νικάνδρου και Ιωαννικίου στον ομώνυμο εορτάζοντα Ιερό Ναό της Αριδαίας.
Στον Αρχιερατικό Εσπερινό έλαβαν μέρος οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Άρτης κ. Ιγνάτιος, Αλεξανδρουπόλεως κ. Άνθιμος και ο ποιμενάρχης της Ιεράς Μητροπόλεως Εδέσσης,
Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ.
Προ της ενάρξεως του Εσπερινού, στις 17.15 οι Σεβασμιώτατοι Αρχιερείς συνοδευόμενοι από μεγάλο αριθμό κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως, τον Υπουργό Γεωργικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Γ. Καρασμάνη, τον Δήμαρχο Αριδαίας, του βουλευτές του Νομού κυρίους Ι. Τζαμτζή και Δ. Σταμενίτη, εκπροσώπους του Στρατού της Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής και των άλλων αρχών και φορέων της περιοχής καθώς και πλήθος πιστών υποδέχθηκαν το Ιερό Λείψανο του Αγίου Ιωάννου του Καλυβίτου, το οποίο μεταφέρθηκε από την Ιερά Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας προς αγιασμό των πιστών με την ευκαιρία της τοπικής πανηγύρεως.
Το σεπτό Λείψανο παρέλαβε ο Σεβ. Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως κ. Άνθιμος, ο οποίος μετά την σύντομη δέηση χοροστάτησε στον Πανηγυρικό Εσπερινό.
Μετά την ευλόγηση των άρτων ομίλησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Εδέσσης. Αναφέρθηκε στο γεγονός ότι η εορτή των Αγίων συνδυάζεται με την επέτειο της απελευθερώσεως της πόλεως από τον Τουρκικό ζυγό. Στη συνέχεια τόνισε ότι φέτος η πόλις υποδέχεται έναν υψηλό επισκέπτη, τον Όσιο Ιωάννη τον Καλυβίτη, δια του Ιερού Λειψάνου του, το οποίο μετέφερε στην Αριδαία ο προϊστάμενος του ομωνύμου Ιερού Ναού της κωμοπόλεως Βαθύ Αυλίδος, π. Αθανάσιος ως πηγή χαρίτων και χαράς. Ευχαρίστησε μάλιστα θερμά και τον π. Αθανάσιο αλλά και τον Σεβ. Μητροπολίτη Θηβών κ. Γεώργιο για την μεγάλη ευλογία.
Στη συνέχεια παρουσίασε και ευχαρίστησε τους Μητροπολίτες Άρτης και Αλεξανδρουπόλεως για την παρουσία τους, η οποία λαμπρύνει την πανήγυρη, και παρακάλεσε τον Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως να κηρύξει τον θείο λόγο.
Ο κ. Άνθιμος κατά την ομιλία του τόνισε κατ᾿ αρχήν ότι, αν και σε κάποιους μπορεί ο συνδυασμός της εορτής των Αγίων με την Απελευθέρωση της πόλεως μπορεί να φαίνεται ασύνδετος, η αγιότητα έχει πολύ μεγάλη σχέση με την ελευθερία. Ένας άνθρωπος είναι ελεύθερος, όταν απελευθερώνεται από τα πάθη του, ξεπερνά τα εμπόδια που συναντά στη ζωή του από την αρνητική επιρροή των άλλων ανθρώπων και ανυψώνεται προς τον Θεό. Αυτό έκαναν οι άγιοι όλων των κατηγοριών και ηλικιών· ξεπέρασαν τον εαυτό τους και όλα τα αγαθά της ζωής προκειμένου να φθάσουν στον Θεό. «Η αγιότητα λοιπόν είναι ένα γεγονός που απαιτεί πολύ μεγάλο και υψηλό ελεύθερο πνεύμα» κατέληξε. Άλλωστε και η ίδια η Αγία Γραφή προτρέπει τον άνθρωπο να μην υποδουλώνεται ούτε στα πάθη του, ούτε σε άλλους ανθρώπους.
Στη συνέχεια συνέδεσε τον αγώνα των προγόνων μας για την ελευθερία με την αγιότητα λέγοντας: «Οι άνθρωποι που την πόθησαν [την ελευθερία] δεν μπόρεσαν να την αποκτήσουν και να την απολαύσουν παρά μόνο όταν την συνέδεσαν αρμονικά με το αγαθό της αγιότητος.» Επίσης σημείωσε: «Εάν η ελευθερία δεν είναι συνηρμοσμένη με την αγιότητα, τότε, όταν επιτευχθεί, καταντά μια το ίδιο βασανιστική ασυδοσία.» Χρησιμοποίησε μάλιστα τα παραδείγματα της Γαλλικής και της Οκτωβριανής επανάστασης, οι οποίες αντικατέστησαν τα προηγούμενα καθεστώτα με μια σκληρότερη και πιο απάνθρωπη μοναρχία· του Ναπολέοντα και του Στάλιν αντίστοιχα.
Χρειάζεται λοιπόν να αγωνιστούμε για να είμαστε άξιοι αυτού του ιδανικού της ελευθερίας. Στο τόπο μας μάλιστα μετά την μεταπολίτευση η διάθεση να απολαύσουμε την ελευθερία μας μας οδήγησε να «βουλιάξουμε» κράτος μας, εμάς που διδάξαμε και την αγιότητα και την ελευθερία σε ολόκληρο τον κόσμο. Χρειάζεται λοιπόν πολλή προσπάθεια για να κατανοήσουμε, να βιώσουμε και να ζήσουμε αυτά τα μεγάλα ιδανικά. Δεν είναι εύκολο.
Τόνισε επίσης ότι η Ευρώπη εδώ και τριακόσια χρόνια αποχριστιανοποιήθηκε και έφθασε σήμερα να φοβάται. Δεν πέτυχε η σύγκλιση γιατί βασίστηκε μόνο στην οικονομία. Χρειάζεται πνευματική σύγκλιση για να υπάρξει πραγματική ενότητα. Οφείλουμε επίσης να καταλάβουμε ότι πρακτικές όπως η ισλαμιστική τρομοκρατία ούτε με θεωρίες οικονομικών συγκλίσεων αντιμετωπίζονται, ούτε με νόμους περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μόνο μια σχέση, της ελευθερίας, ως πνευματικής καταστάσεως και της αγιότητος, ως ενός αθλήματος που μας οδηγεί προς τα πάνω, μόνο η σύγκλιση αυτών των δύο εννοιών και των γεγονότων θα μπορούσαν να μας βοηθήσουν να σταθούμε γερά στα πόδια μας. Ο κ. Άνθιμος ολοκλήρωσε τον λόγο του υπογραμμίζοντας την ανάγκη να φανούμε άξιοι των αγαθών της ελευθερίας και της αγιότητος προκειμένου να συνεχίσουμε ως Ελληνισμός την ανοδική πορεία μας.
Ο Πανηγυρικός Εσπερινός ολοκληρώθηκε με την καθιερωμένη επίσημη Λιτάνευση της Ιεράς Εικόνος των εορταζομένων Αγίων και των Ιερών Λειψάνων στην πόλη της Αριδαίας, στην οποία μετείχε πλήθος πιστών.
Στον Αρχιερατικό Εσπερινό έλαβαν μέρος οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Άρτης κ. Ιγνάτιος, Αλεξανδρουπόλεως κ. Άνθιμος και ο ποιμενάρχης της Ιεράς Μητροπόλεως Εδέσσης,
Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ.
Προ της ενάρξεως του Εσπερινού, στις 17.15 οι Σεβασμιώτατοι Αρχιερείς συνοδευόμενοι από μεγάλο αριθμό κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως, τον Υπουργό Γεωργικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Γ. Καρασμάνη, τον Δήμαρχο Αριδαίας, του βουλευτές του Νομού κυρίους Ι. Τζαμτζή και Δ. Σταμενίτη, εκπροσώπους του Στρατού της Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής και των άλλων αρχών και φορέων της περιοχής καθώς και πλήθος πιστών υποδέχθηκαν το Ιερό Λείψανο του Αγίου Ιωάννου του Καλυβίτου, το οποίο μεταφέρθηκε από την Ιερά Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας προς αγιασμό των πιστών με την ευκαιρία της τοπικής πανηγύρεως.
Το σεπτό Λείψανο παρέλαβε ο Σεβ. Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως κ. Άνθιμος, ο οποίος μετά την σύντομη δέηση χοροστάτησε στον Πανηγυρικό Εσπερινό.
Μετά την ευλόγηση των άρτων ομίλησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Εδέσσης. Αναφέρθηκε στο γεγονός ότι η εορτή των Αγίων συνδυάζεται με την επέτειο της απελευθερώσεως της πόλεως από τον Τουρκικό ζυγό. Στη συνέχεια τόνισε ότι φέτος η πόλις υποδέχεται έναν υψηλό επισκέπτη, τον Όσιο Ιωάννη τον Καλυβίτη, δια του Ιερού Λειψάνου του, το οποίο μετέφερε στην Αριδαία ο προϊστάμενος του ομωνύμου Ιερού Ναού της κωμοπόλεως Βαθύ Αυλίδος, π. Αθανάσιος ως πηγή χαρίτων και χαράς. Ευχαρίστησε μάλιστα θερμά και τον π. Αθανάσιο αλλά και τον Σεβ. Μητροπολίτη Θηβών κ. Γεώργιο για την μεγάλη ευλογία.
Στη συνέχεια παρουσίασε και ευχαρίστησε τους Μητροπολίτες Άρτης και Αλεξανδρουπόλεως για την παρουσία τους, η οποία λαμπρύνει την πανήγυρη, και παρακάλεσε τον Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως να κηρύξει τον θείο λόγο.
Ο κ. Άνθιμος κατά την ομιλία του τόνισε κατ᾿ αρχήν ότι, αν και σε κάποιους μπορεί ο συνδυασμός της εορτής των Αγίων με την Απελευθέρωση της πόλεως μπορεί να φαίνεται ασύνδετος, η αγιότητα έχει πολύ μεγάλη σχέση με την ελευθερία. Ένας άνθρωπος είναι ελεύθερος, όταν απελευθερώνεται από τα πάθη του, ξεπερνά τα εμπόδια που συναντά στη ζωή του από την αρνητική επιρροή των άλλων ανθρώπων και ανυψώνεται προς τον Θεό. Αυτό έκαναν οι άγιοι όλων των κατηγοριών και ηλικιών· ξεπέρασαν τον εαυτό τους και όλα τα αγαθά της ζωής προκειμένου να φθάσουν στον Θεό. «Η αγιότητα λοιπόν είναι ένα γεγονός που απαιτεί πολύ μεγάλο και υψηλό ελεύθερο πνεύμα» κατέληξε. Άλλωστε και η ίδια η Αγία Γραφή προτρέπει τον άνθρωπο να μην υποδουλώνεται ούτε στα πάθη του, ούτε σε άλλους ανθρώπους.
Στη συνέχεια συνέδεσε τον αγώνα των προγόνων μας για την ελευθερία με την αγιότητα λέγοντας: «Οι άνθρωποι που την πόθησαν [την ελευθερία] δεν μπόρεσαν να την αποκτήσουν και να την απολαύσουν παρά μόνο όταν την συνέδεσαν αρμονικά με το αγαθό της αγιότητος.» Επίσης σημείωσε: «Εάν η ελευθερία δεν είναι συνηρμοσμένη με την αγιότητα, τότε, όταν επιτευχθεί, καταντά μια το ίδιο βασανιστική ασυδοσία.» Χρησιμοποίησε μάλιστα τα παραδείγματα της Γαλλικής και της Οκτωβριανής επανάστασης, οι οποίες αντικατέστησαν τα προηγούμενα καθεστώτα με μια σκληρότερη και πιο απάνθρωπη μοναρχία· του Ναπολέοντα και του Στάλιν αντίστοιχα.
Χρειάζεται λοιπόν να αγωνιστούμε για να είμαστε άξιοι αυτού του ιδανικού της ελευθερίας. Στο τόπο μας μάλιστα μετά την μεταπολίτευση η διάθεση να απολαύσουμε την ελευθερία μας μας οδήγησε να «βουλιάξουμε» κράτος μας, εμάς που διδάξαμε και την αγιότητα και την ελευθερία σε ολόκληρο τον κόσμο. Χρειάζεται λοιπόν πολλή προσπάθεια για να κατανοήσουμε, να βιώσουμε και να ζήσουμε αυτά τα μεγάλα ιδανικά. Δεν είναι εύκολο.
Τόνισε επίσης ότι η Ευρώπη εδώ και τριακόσια χρόνια αποχριστιανοποιήθηκε και έφθασε σήμερα να φοβάται. Δεν πέτυχε η σύγκλιση γιατί βασίστηκε μόνο στην οικονομία. Χρειάζεται πνευματική σύγκλιση για να υπάρξει πραγματική ενότητα. Οφείλουμε επίσης να καταλάβουμε ότι πρακτικές όπως η ισλαμιστική τρομοκρατία ούτε με θεωρίες οικονομικών συγκλίσεων αντιμετωπίζονται, ούτε με νόμους περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μόνο μια σχέση, της ελευθερίας, ως πνευματικής καταστάσεως και της αγιότητος, ως ενός αθλήματος που μας οδηγεί προς τα πάνω, μόνο η σύγκλιση αυτών των δύο εννοιών και των γεγονότων θα μπορούσαν να μας βοηθήσουν να σταθούμε γερά στα πόδια μας. Ο κ. Άνθιμος ολοκλήρωσε τον λόγο του υπογραμμίζοντας την ανάγκη να φανούμε άξιοι των αγαθών της ελευθερίας και της αγιότητος προκειμένου να συνεχίσουμε ως Ελληνισμός την ανοδική πορεία μας.
Ο Πανηγυρικός Εσπερινός ολοκληρώθηκε με την καθιερωμένη επίσημη Λιτάνευση της Ιεράς Εικόνος των εορταζομένων Αγίων και των Ιερών Λειψάνων στην πόλη της Αριδαίας, στην οποία μετείχε πλήθος πιστών.