Ο ομιλητής αρχικά αναφέρθηκε στην διδασκαλία της Εκκλησίας για την πτώση του ανθρώπου, την αμαρτία και τις συνέπειές της. Αυτές είναι η αποκοπή από την πηγή της ζωής, τον Θεό, η απομάκρυνση από τον συνάνθρωπο και η διάσπαση της σχέσης του ανθρώπου με την υπόλοιπη κτίση. Αυτή η κατάσταση εγκλωβίζει τον άνθρωπο στον εγωισμό και την ατμόσφαιρα της αμαρτίας, στην έλλειψη μνήμης Θεού, την έλλειψη προσευχής, την εκμετάλλευση του συνανθρώπου και την παράχρηση του υλικού κόσμου. Γι᾿ αυτόν τον λόγο ο άνθρωπος έχει ανάγκη την εν Χριστώ ανάπλαση, την σωτηρία.
Οι πατέρες της Εκκλησίας έρχονται να θεραπεύσουν την μεταπτωτική αυτήν κατάσταση μέσω της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, όπου κυριαρχούν η προσευχή, η σύνδεση με τον Θεό και τον πλησίον, η νηστεία, η υγιής σχέση με την κτίση, η μετάνοια, και φανερώνεται η οδός της σταυρώσεως, της αναστάσεως και της θεώσεως.
Στην συνέχεια ο π. Χερουβείμ έκανε μια ιστορική αναδρομή στον θεσμό της Μ. Τεσσαρακοστής τονίζοντας ότι δεν συνδέεται αποκλειστικά με την εορτή του Πάσχα, αλλά αποτελεί περίοδο μετανοίας και πνευματικής προπαρασκευής με σκοπό την επιστροφή στο κατά φύσιν. Η εβδομαδιαία ενσυνείδητη συμμετοχή στις ιερές ακολουθίες της Μ. Τεσσαρακοστής δίνει την ευκαιρία βιώσεως του πνευματικού πένθους κατά την διάρκεια των πέντε πρώτων ημερών (βλ. Αλληλούια, Προηγιασμένη Θ. Λειτουργία) αλλά και της αναψυχής και του μηνύματος της Αναστάσεως κατά τις ημέρες του Σαββάτου και της Κυριακής (βλ. ακολουθία Χαιρετισμών, Θ. Λειτουργία ι. Χρυσοστόμου και Μ. Βασιλείου) κάθε εβδομάδος. Έτσι, κάθε εβδομάδα της Μ. Τεσσαρακοστής εμπεριέχει ολόκληρο τον κύκλο της Μ. Τεσσαρακοστής και της Μ. Εβδομάδος με κορύφωση την ημέρα της Κυριακής, της Αναστάσεως, σε κλίμα χαρμολύπης και πνεύμα συσταυρώσεως και συναναστάσεως.
Ακολούθησε συζήτηση με το ακροατήριο. Ο Σεβ. Μητροπολίτης Εδέσσης κ. Ιωήλ μετείχε σε αυτήν και απηύθυνε παραινέσεις και πατρικές ευχές για την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής σε όλους τους παρισταμένους.