Την Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2018, στις 11.00 π.μ., πραγματοποιήθηκε η 8η Ιερατική Σύναξη της Ιεράς Μητροπόλεως Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας στον Πνευματικό Κέντρο της Ι. Μητροπόλεως (Έδεσσα - Ψηλός Βράχος). Προσκεκλημένος ομιλητής ήταν ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Τα δύο άκρα της ορθοδόξου θεολογίας».
Ο Σεβασμιώτατος κατ᾿ αρχήν τόνισε ότι στην εποχή μας παρουσιάζονται πολλά είδη θεολογιών, τα οποία απομακρύνονται από την Ορθόδοξη θεολογία, όπως αυτή εκφράστηκε από τους Προφήτες, Αποστόλους και Πατέρες της Εκκλησίας και όπως διατυπώθηκε στις αποφάσεις των Οικ. Συνόδων. Γι᾿ αυτό χρειάζεται γνωρίζουμε καλύτερα την Ορθόδοξη θεολογία, ώστε και η ορθόδοξη ποιμαντική να ασκείται με βάση αυτήν.
Είναι πολύ σπουδαίο να δούμε τα δύο σημαντικά άκρα αυτής της θεολογίας. Το πρώτο αναφέρεται στην φυσική κατάσταση του ανθρώπου μετά την δημιουργία του και πριν την πτώση του. Ο άγιος Ειρηναίος, επίσκοπος Λουγδούνου, γράφει ότι ο άνθρωπος μετά την δημιουργία του ήταν νήπιος και έπρεπε να ολοκληρωθεί πνευματικά ώστε να φθάσει στην θέωση. Η πτώση του ανθρώπου ήταν η αποτυχία του ανθρώπου να φθάσει στον προορισμό του. Η ενανθρώπιση έδειξε το «κατ᾿ εικόνα» και αποκατέστησε το «καθ᾿ ομοίωσιν». Το δεύτερο άκρο της Ορθόδοξης θεολογίας αναφέρεται στην ζωή του ανθρώπου μετά την Δευτέρα Παρουσία του Χριστού. Κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή, ο Θεός, που είναι ο ήλιος της δικαιοσύνης, θα λάμψει σε όλους τους ανθρώπους. Όμως οι ψυχές των ανθρώπων ή θα είναι φιλόθεες και, όπως το κερί που λιώνει, θα απαλύνονται και θα φωτίζονται, ή θα είναι φιλόϋλες και, όπως ο πηλός που σκληρύνεται από τον ήλιο, θα βιώνουν την κατάσταση της Κολάσεως. Στο μέσο αυτών των δύο άκρων της Ορθόδοξης θεολογίας, της προ της πτώσεως κατάστασης και της μετά την Δευτέρα Παρουσία του Χριστού, ενεργείται το έργο και η ποιμαντική της Εκκλησίας. Η Εκκλησία μέσω της ασκήσεως και της μυστηριακής ζωής αποβλέπει στην θεραπεία του ανθρώπου, ώστε να επανέλθει στην φυσική του κατάσταση και να φθάσει στο «καθ᾿ ομοίωσιν». Δεν μπορεί κάποιος να είναι ορθόδοξος θεολόγος αν δεν καθορίσει αυτά τα δύο άκρα. Αυτά φανερώνουν τι είναι η Εκκλησία και ποια είναι η αποστολή μας.
Μετά το πέρας της εισηγήσεως ακολούθησε εκτενής συζήτηση με το ακροατήριο. Στη συζήτηση μετείχε και ο Σεβ. Μητροπολίτης Εδέσσης κ. Ιωήλ, ο οποίος και ευχαρίστησε τον Σεβ. Μητροπολίτη Ναυπάκτου για την παρουσία του.
Ο Σεβασμιώτατος κατ᾿ αρχήν τόνισε ότι στην εποχή μας παρουσιάζονται πολλά είδη θεολογιών, τα οποία απομακρύνονται από την Ορθόδοξη θεολογία, όπως αυτή εκφράστηκε από τους Προφήτες, Αποστόλους και Πατέρες της Εκκλησίας και όπως διατυπώθηκε στις αποφάσεις των Οικ. Συνόδων. Γι᾿ αυτό χρειάζεται γνωρίζουμε καλύτερα την Ορθόδοξη θεολογία, ώστε και η ορθόδοξη ποιμαντική να ασκείται με βάση αυτήν.
Είναι πολύ σπουδαίο να δούμε τα δύο σημαντικά άκρα αυτής της θεολογίας. Το πρώτο αναφέρεται στην φυσική κατάσταση του ανθρώπου μετά την δημιουργία του και πριν την πτώση του. Ο άγιος Ειρηναίος, επίσκοπος Λουγδούνου, γράφει ότι ο άνθρωπος μετά την δημιουργία του ήταν νήπιος και έπρεπε να ολοκληρωθεί πνευματικά ώστε να φθάσει στην θέωση. Η πτώση του ανθρώπου ήταν η αποτυχία του ανθρώπου να φθάσει στον προορισμό του. Η ενανθρώπιση έδειξε το «κατ᾿ εικόνα» και αποκατέστησε το «καθ᾿ ομοίωσιν». Το δεύτερο άκρο της Ορθόδοξης θεολογίας αναφέρεται στην ζωή του ανθρώπου μετά την Δευτέρα Παρουσία του Χριστού. Κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή, ο Θεός, που είναι ο ήλιος της δικαιοσύνης, θα λάμψει σε όλους τους ανθρώπους. Όμως οι ψυχές των ανθρώπων ή θα είναι φιλόθεες και, όπως το κερί που λιώνει, θα απαλύνονται και θα φωτίζονται, ή θα είναι φιλόϋλες και, όπως ο πηλός που σκληρύνεται από τον ήλιο, θα βιώνουν την κατάσταση της Κολάσεως. Στο μέσο αυτών των δύο άκρων της Ορθόδοξης θεολογίας, της προ της πτώσεως κατάστασης και της μετά την Δευτέρα Παρουσία του Χριστού, ενεργείται το έργο και η ποιμαντική της Εκκλησίας. Η Εκκλησία μέσω της ασκήσεως και της μυστηριακής ζωής αποβλέπει στην θεραπεία του ανθρώπου, ώστε να επανέλθει στην φυσική του κατάσταση και να φθάσει στο «καθ᾿ ομοίωσιν». Δεν μπορεί κάποιος να είναι ορθόδοξος θεολόγος αν δεν καθορίσει αυτά τα δύο άκρα. Αυτά φανερώνουν τι είναι η Εκκλησία και ποια είναι η αποστολή μας.
Μετά το πέρας της εισηγήσεως ακολούθησε εκτενής συζήτηση με το ακροατήριο. Στη συζήτηση μετείχε και ο Σεβ. Μητροπολίτης Εδέσσης κ. Ιωήλ, ο οποίος και ευχαρίστησε τον Σεβ. Μητροπολίτη Ναυπάκτου για την παρουσία του.